Sűrűsödnek az éjszakai buszok

  •  
  •  
  •  

A 2014. március 28-áról 29-ére (péntekről szombatra) virradó éjjeltől nemcsak a nappali buszközlekedés módosul az M4-es metró átadása miatt, de az éjszakai buszhálózat is változik. Az éjszakai járatokat alapvetően nem az új metró miatt, hanem a tavaly nyáron tapasztalható zsúfolt időszakokban és vonalszakaszokon a tavasztól ismét élénkülő utasforgalom kiszolgálása érdekében a kapacitás bővítése, a szolgáltatási színvonal javítása érdekében fejleszti a BKK.

Változások az éjszakai járatok közlekedésében 

Észak-déli tengely

Felméréseink szerint az Észak- és Dél-Pestet összekötő, éjjelente az M3-as metrót pótló 914-es és 950-es járatcsalád belső szakaszán, a Határ út és Újpest-Központ végállomások között jelentős utazási igény jelentkezik, amelyre a 914-es és a 950-es busz jelenlegi munkanapi közös 15 perces közös követése (csuklós járművel), valamint hétvégi közös 7-15 perces követése (szóló, illetve csuklós járművel) sem biztosít mindig elégséges kapacitást. Így ezen a tengelyen sűrítjük a buszközlekedést:

– A belső szakasz tehermentesítésére munkanapokon is járni fog a 914A járat, szóló buszokkal, így az óránkénti férőhelyet körülbelül 60 százalékkal bővítjük.

– Hétvégi napokon a jelenlegi kapacitást növeljük meg jelentősen, hogy minden utas kényelmesen eljuthasson kívánt úticéljához. A 914A hétvégén csuklós buszokkal közlekedik, az eddig 15 helyett 5-10 perces sűrűséggel. Ezáltal a Határ út és a Nyugati pályaudvar között 5 percenként lehet majd a 914-es, a 914A, a 950-es vagy a 950A éjszakai járat valamelyikére felszállni.

– A Nyugati pályaudvar és Újpest Váci úti, gyérebben lakott szakaszán megmarad a 30 perces 950-950A követés, ugyanakkor a sűrűbb Lehel utcai térségben Újpest-Központig a mostani 7-15 perces, vegyes férőhelyű járművekkel biztosított követés helyett 5-10 percenként csuklós 914-914A autóbuszok fognak közlekedni. Ennek a jelentős fejlesztésnek köszönhetően közel aduplájára emelkedik az óránkénti férőhelykínálat a Határ út és Újpest-Központ között.

914-es és 914A busz

– A 914-es és 950-es buszcsalád zsúfoltsága miatt jelentősen bővítjük a szolgáltatást az M3-as metrót éjjelente pótló, Határ út és Újpest közötti főtengelyen: a 914A járat a jövőben nemcsak hétvégén, hanem a hét minden éjjelén közlekedik 15 perces járatsűrűséggel, szóló autóbuszokkal. A járatcsalád kapacitását hétvégén is bővítjük: a 914A ekkor 15 helyett jelentősen sűrűbben, 5-10 percenként jár majd, ráadásul nagyobb férőhellyel rendelkező csuklós járművekkel. Ezáltal a Határ út és Újpest-Központ között a 914-914A-950-950A járatok közös szakaszán munkanap éjszakákon 15 helyett 7-8, hétvégi éjszakákon 7-8 helyett 5 percenként követik majd egymást a buszok. A vonalon csak hétfőre, keddre, szerdára, csütörtökre és péntekre virradó éjjel közlekednek elsőajtós felszállási renddel a buszok, hétvégén a továbbiakban nem.

– A Dél-pesti autóbuszgarázstól 23:03-kor induló 914-es busz helyett a jövőben nappali járatokkal – az M3-as metróval, a 136E busszal, illetve a 14-es villamossal – lehet utazni, ezért ez az indulás megszűnik. Ugyanígy nem indul a továbbiakban éjszakai busz 4:05-kor Káposztásmegyertől Dél-Pest felé, hiszen a 14-es villamos, illetve az M3-as metró már közlekedik ebben az időben.

– A Dél-pesti autóbuszgarázstól 4:01-kor Káposztásmegyer irányába induló busz a jövőben Újpest-Központ helyett csak a Lehel térig közlekedik, innen Káposztásmegyerre a 14-es villamosra átszállva lehet majd továbbutazni.

– A Káposztásmegyerről 23:12-kor induló busz helyett a 14-es villamossal lehet a Lehel térig utazni, innen 23:41-kor indul majd éjszakai busz a Dél-pesti autóbuszgarázs felé.

950-950A busz

– A 914-950-es buszcsalád kapacitása a belső szakaszokon jelentősen bővül, melyet a 914-es buszoknál mutattunk be.

– A jelenleg Pestszentlőrinc, Béke tértől 23:45-kor Rákospalota felé induló autóbusz csak a Határ úttól indul 0:04-kor, mert a Béke tér és a Határ út között ekkor még az 50-es villamossal lehet utazni.

– A Rákospalotától a Határ útig közlekedő utolsó buszindulás megszűnik, mivel ebben az időben már közlekedik a 204-es busz és az M3-as metró.

Összehangolt metróvonalak

Az M4-es metró elindulásával az M1-es, az M2-es és az M3-as metró üzemidejét – azaz az első és az utolsó szerelvény indulása – is módosítottuk, hiszen a metróvonalak közötti, valamint a metrókról a felszíni vonalakra történő átszállás lehetőségét a jövőben is biztosítjuk. Ezt szem előtt tartva mindhárom „régi” metró üzemidejét néhány perccel bővítettük. Az M2-es és M3-as metrónál ez azt jelenti, hogy a két vonalon az utolsó szerelvények Deák Ferenc téri 5 perces várakozása megszűnik.

BKK