65 méter magas tornyok egész sora kerülhet a Népsziget melletti, eddig üresen álló Marina-partra – számolt be a legújabb budapesti monstre ingatlanfejlesztésről a 24.hu.
A Meder utca, Váci út, az Újpest-öböl és a IV. kerület által határolt Kikötő-dűlő jelenleg Észak-Pest egybefüggő, kihasználatlan Duna-parti területeinek egyike. A portál birtokába került telepítési tanulmányterv és várostervezési koncepció szerint azonban már nem sokáig.
Az ide tervezett Marina City-projekt célja ugyanis, hogy új életet leheljen a XIII. kerület Újpesttel határos, északi részébe. Ennek keretében pedig
egy új városnegyedet alakítanak ki a folyó mellett, amelynek részeként 65 méter magas épületek egész sorát húzhatják fel a régi Ganz-gyár területén.
Hogy is nézne ki a fejlesztés?
A cikk szerint a Futureal–Cordia cégcsoport gyalogos és kerékpáros közlekedésre egyaránt alkalmas vízparti sétányt, illetve nagy zöldfelületeket is tervez a Duna melletti területre, amelyet magasfallal védenének az árvizektől.
A Meder sétány a Cserhalom utca kiszélesítésével jönne létre, ahová fasort is telepítenének. Az új útvonal a metrótól az Újpesti-öböl partjáig húzódna, a környékét pedig a koncepció szerint szinte teljesen autómentessé tennék.
Ezen a ponton kezdődik a beruházás problémásabb része, a cég ugyanis az épületek kapcsán igen csak nagyot álmodott: a jelenleg hatályos építési szabályzat szerint a területen ugyanis csak maximum 45 méter magas épületek helyezhetők el,
“a fejlesztői szándék azonban ennek közel másfélszeresét, 65 métert kíván”, aminek lehetővé tétele a dokumentumok szerint nem ellentétes a városrendezési és városképi célokkal.
A 24.hu ugyanakkor idézte Budapest főépítészének, Erő Zoltánnak egy témában tett nyilatkozatát, melyben a szakember arról beszélt, hogy nem tartja szerencsésnek a magasházas beépítéseket.
A Marina City-projekt pedig teljes joggal vet fel aggodalmakat. Beszédes, hogy a Futureal és a Cordia a Fővárosi Településszerkezeti Terv (TSZT), illetve a Fővárosi Rendezési Szabályzat (FRSZ) több pontja kapcsán is kénytelen változtatást kérni a fővárostól. A nagyívű tervek kivitelezéséhez ugyanis
a maximális építési magasság, a szintterületi mutató (a telek területe és a szintek összes, bruttó alapterülete közti hányados), a beépítési mérték és a maximális parkolási sűrűség emelésére is szüksége lenne.
A lakótömbök mellett kifejezetten nagyméretű irodaházak is épülnének a projekt keretében, sőt,
az Újpest-városkapuhoz legközelebb eső telekre egy 65 méternél is magasabb épületben gondolkodnak a tervezők.
A tervek a Juta utca-Váci út kereszteződésénél lévő vasúti híd maradványával is számolnak: az építmény egy lakó- vagy irodaházon is keresztülvezető gyalogos hídként születhet újjá, ami akár a szigetre is átvezethetne.
De nem ez az egyetlen híd, ami felbukkan a tervekben: a Szekszárdi utca vonalában szintén gyaloghidat építenének a túlsó partra.
A portál szerint ez felvetheti annak a lehetőségét is, hogy a projekt a jövőben a Népszigetre is átterjeszkedne, de erről egyelőre – többek között a terület kaotikus tulajdonviszonyai miatt – nincs szó.
Árnyoldalak
A 24.hu ugyanakkor kiemeli, hogy bár a jelenleg parlagon lévő, egykori ipari terület rehabilitálása mindenképp pozitív irányba mutat,
a magasház-projekt drasztikusan megváltoztathatja Budapest látképét, ami összességében nem biztos, hogy túl jót tesz a városnak.
A tanulmányterv a beépítendő területet a város számos pontjáról mutatja meg – például a Várnegyedben álló Sándor-palota, a Karmelita-kolostor, illetve a Budavári Sikló felől –, így látható, hogy milyen hátteret kapna például az Országház, illetve a pesti oldal, ha a város északi részén sorban emelkednének ki hasonló, 65 méteres, vagy annál is magasabb épületek. A látvány elsőre nem túl bizalomgerjesztő:
A dokumentumok ugyan szellős beépítésről írnak, mindenesetre kérdéses, hogy milyen hatása lesz, ha az eddig a Váci úti irodafolyosó közelsége ellenére is csendes, nyugodt környezetet hirtelen nagyvárosias, 2500–3000 lakás, illetve bruttó 120 ezer négyzetméternyi irodaterület váltja fel?
A főváros kezében a döntés
A XIII. kerület vezetése 2020-ban kötött településrendezési szerződést a Cordia International Zrt.-vel, decemberben pedig a befektetők azt kérték tőlük, hogy segítsenek kijárni nekik a fővárosnál a korábban említett szabályozási módosításokat.
A projekt jövőjéről – vagy legalábbis a megvalósulás formájáról – így a Főpolgármesteri Hivatal dönthet.
(Látványtervek: 24.hu)