Továbbra is közösségben

  •  
  •  
  •  

Több értelemben véve is eredményesen zárult a Közösség Lámpásai nevű, a Közép-Magyarországi régióban, köztük Újpesten zajló projekt, amelynek már a folytatásán gondolkodnak a szervezők. A
zárórendezvényen az egyes régiók mentoraik segítségével összegezték a tapasztalatokat. Eleki Abigél és Végh Róbert újpesti mentorok kezdetről, csapattá válásról, sikerekről, további lehetséges közösségépítésről egyaránt szóltak.

A kezdetek, mondhatni, érdekessége, hogy a látássérült Végh Róbert egy véletlen találkozásnak köszönhetően csatlakozott a közösségépítő kezdeményezéshez. (A mentori tevékenység folytatása egy többfordulós kiválasztás, valamint egy ehhez kapcsolódó képzés elvégzésének eredménye, amelyet Abigél és Róbert egyaránt teljesítettek – a szerk.) Mindketten úgy vélik, a valójában nem csak látássérülteket felkutató közösségépítésben rendkívül fontos szerepe van a tapasztalatcserének. Abigél szerint a közösségépítés az érintettek elszigeteltsége miatt indult nehezen, viszont egyértelmű sikerként könyvelhető el, hogy az átlagosan havonta rendezett találkozókra egyre többen jöttek el. A
csoport sikere, hogy alig húszéves és nyolcvanéves látássérült is ellátogatott az Ady Endre Művelődési Házban tartott klubdélutánokra. Róbert szerint a látás hiánya a másság egy formája. Szerinte sokan szeretnének segíteni a látássérülteknek, de nem tudják, hogyan tehetnék ezt meg. Ezek az összejövetelek támpontot adhatnak ahhoz, hogyan kérdezzünk, vagy pedig az érintetteket vezetik rá arra, hogyan kérjenek jól segítséget, vagy éppen fogadják el azt. Róbert végül, de nem utolsósorban azt is vallja, számít, hogy egyenrangú partnerekként közelítünk mások felé. A program megvalósításában sokat köszönhetnek az önkormányzatnak. A tervekről szólva a két mentor azt mondta, terveik szerint május 13-án, az esélyegyenlőségi napon képviselik a látássérülteket, változatos szemléltető programokon keresztül mutatják be, hogy látó társaikhoz hasonlóan mindenre képesek. Másfelől a korosztályok fogékonysága miatt óvodákban és iskolákban szeretnének szemléletformáló előadásokat tartani, mert az így átadott tudásanyagot a gyerekek beépítik az értékrendjükbe.

M. Orbán A.