Nem csoda, hogy műemléki védettséget élvez az egykori lóvasút-állomás épülete, hiszen történeti emlékeket őriz. A szabadon álló, villa jellegű, erősen tagolt tömegű, szimmetrikus épület a felújítás után újra régi pompájában csillog.
A képeslap az 1900-as évek elején készült, és az akkor már villamos végállomásként funkcionáló épület látható rajta. Az indóházat egyébként 1867-ben, Wagner János tervei szerint húzták fel. Később műemléki védettséget kapott, közlekedéstörténeti emlék.
Az első pesti lóvasút végállomását örökölték meg a villamosok. Láthatóan nagy a forgalom, hiszen innen indult járat a belvároson át a Keleti pályaudvarhoz, illetve kifelé, Megyer irányába a Béla utcához is. Ezen felül a Nyugati pályaudvar és Rákospalota közötti – későbbi 55-ös – járat is e végállomás mellett haladt keresztül. A főváros irányába haladó pótkocsis szerelvények visszafordulását az épület köré fektetett hurokvágány segítette.
2001-ben magánvállalkozásban felújították az épületet. Manapság a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamarához tartozik.
Á.T.
A rovat tanácsadó-szakértői: Szőllősy Marianne és Krizsán Sándor helytörténész. Felvételek: Újpesti Helytörténeti Gyűjtemény és Várai Mihály.
Sorozatunkat kövesse a www.facebook.com/ujpest.kaposztasmegyer oldalon is.