Újpest akkor és most – LV. rész

  •  
  •  
  •  

Sorozatunkban egykori újpesti városképeket, utcarészleteket szembesítünk a mával.

 Az Újpesti vasúti híd a Népszigeten ível át, és az esztergomi vasútvonal hídja. A dorogi szénmedencében bányászott szenet gazdaságosan eljuttatni a pesti gyárakba és Magyarország keleti részére a 19–20. század fordulóján gyakorlatilag csak vasúton volt lehetséges. A szállítási útvonal az Újpesti vasúti híd – azaz akkor még Északi összekötő vasúti hídnak nevezték – megépítésével mintegy száz kilométerrel lerövidült. Az 1894–96 között épült híd megalkotására kiírt pályázatot egy olasz cég nyerte, ám az acélszerkezetet magyar műhelyek gyártották. Újpest felől a híd akkori egységei, Iványi János Újpestért díjas építőmérnököt idézve: „A Váci úti gyalogos átjáró, a Váci út feletti rácsos tartó, a Váci út–parti pillér közötti rácsos tartó, az öbölág feletti (az egykori, körülbelül 1905-ben készült képeslapon látható) rácsos tartók és a mederhíd hét, egyenként 92 méter fesztávolságú és az óbudai parti mezőben 20 méter fesztávolságú rácsos tartó.” Hozzáteszi: a mederpillérek alapozása az akkor újdonságnak számító keszonos technológiával, a parti támaszoké szádfalkörülzárással történt. Archív felvételünk 1905-ben készült a hídról.

A MÁV 1911-ben vette át a hidat az olasz cégtől, de a megnövekedett terhelési igények miatt 1932–35 között meg kellett erősíteni. A hidat a második világháborúban több légi csapás érte, majd 1944 decemberében a németek felrobbantották. A helyreállításra 1954–55-ben került sor. Úgy tervezték, hogy a „K” rácsozású mederági híd tíz-tizenöt évig fog „szolgálni”, s ebből több mint ötven év lett. Az újpesti mederági szakaszt teljesen újjá kellett építeni.

A hidat 2008-ban – háromhavi vágányzár mellett – cserélték. A mederági hidat a jelenlegi végleges állapotra, az újpesti szakaszt „csak” felújították, de ennek során elbontották a mederági gyalogos feljárót. A hídra gyalog és kerékpárral egyaránt az Újpest vasúti megállótól, illetve a Bocskai utca felől lehet feljutni. A hídról készült új felvételünkön látható az a változás is, ahogy a jelen óriásplakátjai színesítik az elénk táruló képet.

 B.K.

A rovat tanácsadó szakértői: Szöllősy Marianne és Krizsán Sándor helytörténészek. Felvételek: Újpesti Helytörténeti Gyűjtemény és Várai Mihály. Sorozatunkat kövesse a www.facebook.com/ujpest.kaposztasmegyer oldalon is!