Villamosemlék a falakon

  •  
  •  
  •  

Rajzokkal állít emléket épületének néhai funkciójára emlékezve egy áruház Újpesten.

Újpest-Városkapu jelenleg elsősorban a gumikerekűek közlekedési csomópontja: Volán buszpályaudvar található itt, valamint az áthaladó viszonylatokon kívül néhány BKK-járatnak a végállomása is. Az esztergomi vonal felújítása miatt kötöttpályás kapcsolatát jelenleg csak a hármas metró biztosítja. Nem volt ez azonban mindig így: az épület, amely körül mostanság a főleg sárga, fehér vagy néha kék buszok megfordulnak, egykoron a főváros másik jellemző közlekedési ága képviselőinek, a villamosoknak adott otthont. Az épület ugyanis, amelyben ma élelmiszer-áruház üzemel, eredetileg villamoskocsiszínnek épült, még 1896-ban.

Az épület öt hajós, ebből a telek alakjához igazodva a Duna felé eső két hajó hátrébb kezdődik és hátrébb is végződik, mint a város felé eső máik három. Az épület eredetileg fafödémes volt, jelenlegi szegmentíves vasbeton fedése 1911-ben Zielinszky Szilárd tervei alapján készült, az épület ma már ipari műemlék. A csarnok 1982. július 1-jén veszítette el eredeti funkcióját: a hármas metró átadásakor a párhuzamosan futó villamosviszonylatokat felszámolták, az ide vezető vágányokat felszedték és a remízt bezárták. Ma többszöri funkció- és tulajdonosváltás után CBA áruházként üzemel, új tulajdonosa pedig az épület múltbéli funkciójára emlékezve villamosos rajzokkal díszítette az épület homlokzatát.

A homlokzati fal huszonnégy szegmensét a világ minden tájáról való villamosok díszítik, igazi magyar jármű azonban mégsincs köztük. Persze van magyarországi vonatkozása a Combinónak és a vidéki városokban közlekedő SGP E1-eseknek és Tátráknak is, ez azért nem az igazi. És hogy miért pont ezek a villamosok kerültek fel a falra? Az ok prózai: ezek a rajzok szabadon felhasználhatók és az internetről kifejezetten olcsón beszerezhetők.

Magyar rajzokat esetleg archív fotókat is fel lehetett volna használni, persze. Ezeknek azonban sokkal nagyobb költségvonzata van, az áruház pedig, akármennyire is fáj ez a közlekedésbarátoknak, nem jótékonysági intézmény és nem is múzeum. Szerény lehetőségeikhez képest kifejezetten jó megoldást választottak, hogy mementót állítsanak az egykori kocsiszínnek. És egyáltalán, már az ötletet, a szándékot is dicséret illeti!

(iho.hu)