Déri Tibor: „Újpest egyértelműen ellenzi a Hajógyári-szigetre tervezett építkezést”

, , , , , , , ,
  •  
  •  
  •  

Déri Tibor egyrészt Újpest polgármestereként, másrészt a fővárosi Klíma- és Környezetvédelmi Bizottság elnökeként vett részt azon a közmeghallgatáson, melyre a Hajógyári-szigetre tervezett árvízvédelmi rendszer környezeti hatástanulmányával kapcsolatban került sor augusztus 26-án. Az Óbudai Kulturális Központban megtartott esemény házigazdája Kiss László, Óbuda polgármestere, majd 10 órától a Pest Megyei Kormányhivatal volt.

„A fizika alapvető törvényeit figyelembe véve magától értetődő, hogyha valahol leteszünk egy akadályt a vízbe, akkor annak nemcsak ott helyben lesz duzzasztó hatása, hanem máshol is”

– mondta el megkeresésünkre Déri Tibor az Óbudai-, vagy közkedveltebb nevén Hajógyári-szigetre tervezett, nagy tiltakozást és fővárosi ellenállást kiváltó kormányzati beruházással kapcsolatban.

A polgármester kiemelte:

„Elolvastam a hatástanulmányt, amiben semmiféle érdemi információ nem szerepel azzal kapcsolatban, hogy egy árvíz esetén ennek az árvízvédelmi rendszernek a duzzasztó hatása milyen módon érvényesül majd Újpesten.”

Déri rámutatott, hogy a szakértők körében csak azon oszlanak meg a vélemények, hogy ez a hatás csekély, vagy jelentős lesz-e a IV. kerületre nézve.

Hozzátette, hogy ennek megállapítására külön felmérésre lenne szükség, ami akár évekbe is telhet. Ezért is érzi komoly hibának, hogy a mostani vizsgálat erre nem terjedt ki:

„Ez a dokumentum ebben a formában nem hatástanulmány.”

A polgármester azt is elmondta, hogy a közmeghallgatáson a vízügyi hatóság képviselője arról számolt be, hogy az újpesti aggályokról augusztus 28-án egyeztetnek a Belügyminisztériumban, ám az önkormányzat erről még nem kapott hivatalos értesítést – várhatóan nem is fog.

Déri Tibor arra a kérdésére nem kapott érdemi választ az illetékesektől, hogy tulajdonképpen mi célt is szolgál a most bemutatott dokumentum, ami szerinte nonszensz, hiszen környezeti hatástanulmányt mindig egy konkrét céllal szokás végeztetni.

„Ahová a beruházást tervezik, az évszázadok óta ártéri terület, ezért teljesen indokolatlannak tűnik az egész projekt”

– fogalmazott Újpest első embere, aki szerint a tervek hátterében akár egy luxuslakópark építésének szándéka is állhat, amit Szabó Tímea párbeszédes országgyűlési képviselő kérdésére hivatalos oldalról nem tagadtak.

„Újpest egyértelműen ellenzi a Hajógyári-szigetre tervezett építkezést. Már csak azért is, mert jelenleg nem tudni, hogy a kerület szempontjából milyen következményei lennének az építkezésnek, akár a dunai védművek, akár a Szilas-patak vonatkozásában”

– hangsúlyozta Déri Tibor, aki emlékeztetett arra, hogy a kérdés azért sem elhanyagolható, mert a 2013-as árvíz idején szó szerint centimétereken múlt, hogy nem történt nagyobb káreset Újpesten.

A polgármester szerint a IV. kerületi önkormányzat már csak ezért is nyomon fogja követni a kormányzati beruházás alakulását.