Tízezer szülő véleményét kérte ki a járvány elleni iskolai védekezésről, az oktatás jelenlegi rendjéről és a távoktatásra való esetleges átállásról a Szülői Hang nevű érdekvédelmi szervezet.
Online felmérésük egyik legfontosabb eredménye, hogy a válaszadó szülők elsöprő többsége,
90 százaléka jelezte a jelenleg érvényes járványügyi intézkedések valamelyikéről, hogy az szerinte nem működőképes.
A válaszadók
- 71 százaléka szerint nem működik a gyereke iskolájában a tanórai távolságtartás, és a maszkviselési szabályok betartása;
- 70 százaléka szerint nem megfelelő a kontaktkutatás és tesztelés az iskolai járványhelyzet feltérképezésére;
- több mint fele, 57 százalék jelezte, hogy fertőzés esetén szerinte elmarad az érintett osztály távoktatásának és a kontaktok karanténba vonulásának elrendelése;
- 40 százaléka pedig problémaként jelezte, hogy az iskolájában kevert osztályokkal, maszkviselés nélkül tartanak órákat (ez egyelőre nem is kötelező).
A szülők visszajelzései alapján vannak iskolák, ahol a kormányzati intézkedéseken túl további lépéseket tettek a fertőzések megakadályozására:
- 27 százalékuk jelezte, hogy a gyerekük iskolájában a tanárok a tanórán is rendszeresen maszkot hordanak;
- 39 százalékuk, hogy a gyerekük énekóráin elmarad az éneklés,
- de csak 16 százalékuk, hogy az iskolában az állami tesztelés hiányában saját önköltséges tesztelést is végeznek.
Akadozó kommunikáció
A Szülői Hang felmérésére válaszoló szülők egyharmada, 31 százaléka kifejezetten elégedetlen volt azzal, ahogyan az iskola kommunikál velük a járvánnyal kapcsolatban. Nehezményezik, hogy az iskolai fertőzésekről sok esetben nem kapnak megfelelő tájékoztatást, és az iskola nem folytat párbeszédet velük a járványügyi intézkedésekről.
A szülők 43 százaléka mondta, hogy nincs tudomása iskolai fertőzésről, pedig a Szülői Hang szerint a jelenlegi fertőzöttségi adatok mellett szinte biztosra vehető, hogy az intézményenként több száz fős tanulói és dolgozói közösségekben az esetek jelentős részében előfordulhatott már fertőzés.
„A tesztelés és/vagy a tájékoztatás elégtelensége miatt ez egyáltalán nem derül ki, az információ nem jut el a szülőkhöz”
– áll az elemzésben.
Gondok a távoktatással
Az akadozó védekezés ellenére azonban nem egyértelmű, hogy a szülők a távoktatásra való szélesebb körű átállást szeretnék-e.
Ugyan a megkérdezettek többsége, 59 százaléka tartaná ezt szükséges lépésnek a dolog nem ilyen egyszerű.
A megosztottságnak több oka van.
Egyfelől, a távoktatással kapcsolatos tavaszi tapasztalatok nagyon vegyesek voltak. A szülők 51 százaléka jelentette, hogy a tavaszi távoktatás után tapasztalt lemaradást a gyerekénél valamilyen tárgyból, ez a válaszadók 16 százalékánál jelentett súlyos lemaradást. Az idei tanév részleges, általában osztályszintű távoktatási tapasztalatai alapján pedig a szülők 33 százaléka állította, hogy „kifejezetten elégedetlen” a távoktatás minőségével. 18 százalékuk szerint idén szeptember óta, ha el is rendelték részlegesen és ideiglenesen az iskolában, érdemben nem valósult meg távoktatás.
A felmérés szerint komoly problémát okozhat a gyerekek iskolai előmenetelében, hogy az idei tanévben a járvány miatt gyakoribbak a tanulói és tanári hiányzások, helyettesítések, a szülők 30 százaléka szerint ezek okozzák a lemaradásokat. Ráadásul 53 százalék látja úgy, hogy a gyerekének önállóan kellett gondoskodnia a lemaradások pótlásáról. Csak a szülők 5 százaléka számolt be arról, hogy az iskola megteremtette az online otthoni bekapcsolódás lehetőségét az iskolában zajló tanórákba.
Ezek miatt a szülők túlnyomó többsége, 71 százaléka sürgeti, hogy az idei tanév hátralévő részére központilag csökkenteni kellene a megtanulandó tananyag mennyiségét.
A válaszadó szülők másik része azért nem támogatja jelenleg a távoktatásra való átállást, mert az jelentős többletterhet jelentene a család számára:
- 49 százalékuk szerint hosszú távon nem összeegyeztethető a munkával,
- 18 százalékuknak már rövid távon is problémát jelentene, ha gyereke napközben nem az iskolában lenne.
- A szülők 48 százaléka a munkahelyről való kimaradás pénzügyi következményeitől tart.
Azok a szülők, akiknél megoldható a munka a távoktatás mellett, 85 százalékban támogatják az iskolai jelenléten alapuló oktatás szüneteltetését.
„A kormányzat tehát kényszerű döntést erőltetett a szülői társadalomra: nem adták meg a családoknak a szükséges védelmet ahhoz, hogy a szülők a távoktatás közben is megtarthassák a munkájukat (például jogi védelem vagy táppénz lehetőség segítségével), és ezáltal a szülők jelentős részét ellenérdekeltté tették a távoktatás kibővítésével kapcsolatban”
– foglalta össze a Szülői Hang.
Az elvárások
A felmérés alapján a szülők egyszerre javasolják a kormánynak, hogy amikor az a megfelelően elvégzett szűrések és a kontaktkutatások alapján indokolt, gyorsabban és szélesebb körben tegye lehetővé a távoktatást.
Ugyanakkor gondoskodjon annak fejlesztéséről is, különös tekintettel a módszerekre és az eszközellátottságra.
De ha egyszer bevezetik, akkor gondoskodjanak róla, hogy a szülők munkahelyét ne veszélyeztesse a gyerekük otthonmaradása:
a távoktatásban tanuló vagy karanténban levő diákok szülei kapjanak munkaidő-kedvezményt, jogi védelmet, táppénztámogatást vagy más családtámogatást, hogy a családok egzisztenciája ne kerüljön veszélybe.
(Grafikonok: Szülői Hang)