Kríziskezelés járvány idején

  •  
  •  
  •  

A járványhelyzet Újpest szociális intézményeit is próbára tette. Csomortány Judittal, a Család- és Gyermekjóléti Központ szakmai egységvezetőjével beszélgettünk.

A Család- és Gyermekjóléti Központban az elmúlt két és fél hónapban sem állt le az élet. Csomortány Judit egységvezető elmondása szerint a márciusban kihirdetett veszélyhelyzet sok új feladatot rótt rájuk, új kihívásokkal kellett szembesülniük.

Sok olyan családdal kerültek kapcsolatba, akik rendkívül kilátástalan helyzetbe sodródtak. Rengeteg munkahely szűnt meg, és sokak számára a megélhetéssel együtt a lakhatás is bizonytalanná vált, a rezsit és a csekkeket sem tudják fizetni. Számukra a fizetési moratórium is csak átmeneti megoldás, hangsúlyozza Csomortány Judit, hiszen ezzel csak elhalasztják a csekkfizetési kötelezettséget.

Azok a családok, akik ilyen adósságspirálba kerülnek, nem tudnak kitörni segítség nélkül. A Család- és Gyermekjóléti Központ jogászai többek közt jogi tanácsadást biztosítanak a munkahely megszűnése miatti jogi vitákban – elektronikus és telefonos formában, vagy akár személyesen, a járványügyi szabályok betartása mellett. A hátralék-, illetve adósságkezelési munkacsoport is folyamatosan biztosítja a szolgáltatást a bajba jutott ügyfelek számára.

Mások a kórházból hazaküldött, magatehetetlen hozzátartozóik ellátása miatt kerültek szinte megoldhatatlan helyzetbe. A családsegítő munkatársai az Őszi Fény Integrált Gondozási Központtól kértek és kaptak segítséget a házi segítségnyújtás, illetve az idősellátás egyéb lehetőségeinek biztosításához. Az otthonukat elhagyni nem tudó vagy akaró idősek bevásárlását is a Központ munkatársai intézték – közel 20 fővel.

Nagy kihívás volt az online tanulás bevezetése is, hiszen sok családnál hiányoznak a szükséges informatikai eszközök, ahol pedig a szülők nem engedhették meg, hogy home office-ból dolgozzanak, ott a gyerekek motiválása és a napirendjük kialakítása jelentett komoly nehézséget. A Központ munkatársai – az óvodai és iskolai szociális segítő kollégák közreműködésével – az iskolák jelzései alapján egyenként keresték meg a segítségre szoruló gyerekeket és szüleiket. Azok, akik semmilyen formában nem tudták megoldani az otthoni online tanulást, használatba vehették a Család- és Gyermekjóléti Központban külön erre a célra beállított számítógépet, természetesen a megfelelő járványügyi előírások betartásával.

Az önkormányzat és az állam keretei szűkösek, ezért, ahogy azt Csomortány Judit külön kiemeli, a civil szervezetek és a magánszemélyek önzetlen segítsége is sokat jelent. Fontos együttműködő partner a TündérPakk Alapítvány, akik a babaágytól az elektronikus eszközökön át a tartós élelmiszerig sokféle adomány összegyűjtésében és szétosztásában segédkeztek. Akadt olyan gyerek, akinek laptopot adományoztak, és előfordult olyan is, hogy egy hármasikreit egyedül nevelő édesanyának tortát készítettek a gyerekek születésnapjára.

A Go-Go Hami Büfé és az ő nagylelkű kezdeményezésükhöz nyersanyaggal hozzájáruló újpesti piac árusai is élen jártak a segítségnyújtásban: közösen vállalták, hogy minden szombaton 200 fő számára melegételt biztosítanak. A segítségre szorulókat a Család- és Gyermekjóléti Központ gyűjtötte össze a saját „ügyfélköréből”. Emellett elindult a „Fogadj örökbe egy családot” Facebook-oldal, ahol olyan újpesti lakosok jelentkeztek, akik vállalták, hogy krízishelyzetbe került újpesti családok számára tartós élelmiszereket vásárolnak, amelyeket szintúgy a családsegítők juttattak el a címzettekhez. Az ehhez hasonló kezdeményezéseket, felajánlásokat a Központ a továbbiakban is szívesen fogadja a rászoruló újpesti családok megsegítése érdekében.

A sajtóban olvasható híreket a családon belüli erőszakhoz köthető esetek növekedéséről Központ munkatársainak tapasztalatai is megerősítik. Mind a párkapcsolati erőszakkal, mind a gyerekek bántalmazásával vagy elhanyagolásával kapcsolatban sokkal több jelzés érkezett a Központba az elmúlt két és fél hónapban, mint tavaly a teljes első félévben.

A családsegítőknek a súlyos esetekben kezdeményezniük kell a hatósági intézkedést, sokszor azonban családterápia, pszichológiai tanácsadás vagy párkapcsolati, illetve – a szülő és kamasz kapcsolatának elmérgesedése esetén – a kamaszmediáció is lehet megoldás. Ha súlyos bántalmazás történik, és a bántalmazott keresi meg az Intézményt, akkor a Központ munkatársai az úgy nevezett védett házba történő eljutásban segíthetnek – erre a járványhelyzet alatt is akadt példa.

„Nagyon sokszor úgy aposztrofálják a Család- és Gyermekjóléti Központot mint a gyámhatóság előszobáját, ebből mi szeretnénk kitörni” – mondja Csomortány Judit. Szerinte a Központ által nyújtott sokféle szolgáltatással pont ezeket az eljárásokat lehet megelőzni. Ha az adóssággal küzdő, munkanélkülivé váló, vagy gyereknevelési problémákkal szembesülő rászoruló időben keresi fel őket, és igénybe veszi a segítséget, akkor elkerülhetőek a hatósági intézkedések.

A Család- és Gyermekjóléti Központ feladatai: együttműködni a családoknál, illetve az egyedül élő személyeknél, időseknél felmerülő megélhetési, szociális, életvezetési és mentálhigiénés problémák, krízishelyzetek megoldásában, vagy az érintett felek önkéntes megkeresése vagy a hatóságok intézkedése nyomán. Ingyenes szolgáltatásaik közt megtalálható többek közt: pszichológiai tanácsadás, családkonzultáció, családterápia, mediációs eljárás, resztoratív (jóvátételi) eljárás, fejlesztő pedagógiai tanácsadás, óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység, jogi tanácsadás, hátralékkezelési tanácsadás, utcai és lakótelepi szociális munka stb. Jelenleg 45 fővel működnek, és éves szinten 3-3500 emberrel foglalkoznak.

, , ,