Egy hatalmas magánberuházás miatt megszűnik a fizetős parkolási lehetőség az Árpád út és a Rózsa utca kereszteződésénél, a volt újpesti uszoda telkével szemben. A megnyirbált önkormányzati hatáskörök miatt a városvezetés nem avatkozhat be a projektbe.
Az úgynevezett Tesco-telken a jelenlegi tervek szerint 236 lakás, nagyjából 360 parkoló, több iroda- és kereskedelmi egység épülhet a közeljövőben – mondta el Mártonffy István, Újpest főépítésze. A szakember szerint még nem lehet tudni, hogy pontosan mikor kezdődik a projekt, de ő úgy számol, hogy leghamarabb jövő ősszel indulhat a munka.
Az önkormányzatok hatáskörét korlátozó kormányzati lépések miatt azonban az újpesti városvezetésnek már nem lesz ráhatása az építkezésre:
„2020 márciusában a kormányhivatalokhoz került az építési engedélyezési eljárás, így azóta a központi építésfelügyelet dönthet az építési engedélyekről”
– mondta el Mártonffy, aki hozzátette:
„Egy augusztus 17-ei kormányrendelet az ennek előfeltételéül szolgáló településképi véleményezési eljárást is kivette az önkormányzatok kezéből.”
Ez azt jelenti, hogy Újpest vezetésének már a véleményezési joga is megszűnt, pedig a főépítész szerint erre nagyon is szükség lenne:
„Mi minden hasonló nagyságrendű projekt esetében tervtanácsi üléseket hívtunk össze, hogy az ott meghatározottak alapján lehessen kialakítani az épületeket.”
Az új szabályozás értelmében az 1500 m2-nél és hat lakásnál nagyobb, illetve a bármilyen céllal létrejövő, 5000 m2-nél nagyobb épületekkel számoló beruházások automatikusan az Országos Építészeti Tervtanács (OÉT) hatáskörébe kerülnek.
Az építkezés kapcsán azt sem lehet tudni, hogy a korábbi egyeztetések mennyiben befolyásolják majd a jövőbeli tervezési folyamatot. Sőt, a főépítész szerint a beruházás közlekedést érintő részeiről sem dönthetnek:
„Mivel ismerjük a környék közlekedési túlterheltségét és parkolási problémáit, egy közlekedési tanulmányt kértünk a beruházótól, amelyet a kerületi és a fővárosi közútkezelőknek kellett volna megvizsgálni. Ennek alapján köthettünk volna egy településfejlesztési megállapodást a beruházóval. Sajnos már ez a lehetőségünk is megszűnt.”
Az önkormányzat azt sem kötheti ki, hogy az épületbe honnan lehessen behajtani autóval, illetve nincs rálátásuk arra, hogy milyen forgalomtechnikai beavatkozásokra lenne szükség a környéken a megnövekedő forgalom miatt. Mártonffy Istvánnak már csak annyi lehetősége maradt, hogy az OÉT testületében egyetlen szavazatával képviselje az újpestiek érdekeit.