Az alagútfelújítást végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. 17-18 milliárd forinttal magasabb összeget kérne a munkáért, mint, amelyben korábban megegyeztek – írja a Népszava.
A lap úgy tudja, a cég már márciusban elküldte a szerződés módosítására vonatkozó javaslatát, azóta alkudoznak a BKV-val, ám megállapodni a mai napig nem sikerült.
A Swietelskyvel 2017 szeptemberében kötöttek szerződést a feladatra, akkor 47,8 milliárd forintos árat kértek. A feladattal végezni kellene még idén nyáron, ám közben világossá vált, hogy ez nem reális, s a cég elsősorban ezért kér most több pénzt.
A BKV hajlandó is volna többet fizetni, de nem ilyen sokat. A közlekedési vállalat a Népszava információi szerint legfeljebb 8 milliárdos költségnövekedést tud elfogadni, ez viszont a Swietelsky számára kevés.
„Az előállt költségnövekedések objektívek, azokat a megrendelői késedelem okozta, ennek okán a korábbi árengedmények után továbbiakra nincs lehetőség” – szögezi le a BKV-nak írt levelében az osztrák tulajdonú cég. A „megrendelői késedelem” a déli szakasz állomásainak kivitelezése során szükségessé vált azbesztmentesítést, illetve a szerződés megkötése után megrendelt plusz munkákat – például felvonók beépítését – jelenti.
A BKV szerint megoldás lehetne, hogy a középső vonalszakasz nem mindegyik állomását újítják fel, vagy erre a szakaszra vonatkozóan felfüggesztik a szerződést. Ha azonban továbbra sem sikerül megegyezni, akkor a kivitelező felbonthatja a szerződést. Ekkor új közbeszerzési eljárást kell lefolytatni, ám ennek még a gyorsított verziója is legalább négy hónapot venne igénybe.
Márpedig a BKV nemcsak a pénznek, de az időnek is fogytán van. A projekt már így is jelentős csúszásban van, és 2023 végéig mindenképpen be kellene fejezni, különben a beruházásra kapott teljes 172,7 milliárd forintos uniós támogatást vissza kell fizetni. Ha pedig ez a forrás elapad, akkor végképp nem lesz miből folytatni a munkát.
A lap érdeklődött a BKV-nál is, tőlük azonban pusztán annyi választ kaptak hogy “a vállalkozóval a szerződés meghosszabbítására vonatkozó egyeztetések folyamatban vannak”.
A Népszava úgy tudja, a budapesti önkormányzat a napokban az Innovációs és Technológiai Minisztériumban egyeztetett a lehetőségekről. Lapunk az ügyben megkereste a főváros vezetését, s Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettestől azt a választ kaptuk, hogy a tárgyalások témája nem a 3-as metró felújítása, hanem egy, a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) keretében finanszírozott hulladék-válogatósor létesítése volt.