Óriási divattá vált az elektromos roller a fővárosi közlekedésben. Bár gyors haladást biztosítanak ezek a kétkerekű járművek, amelyek ugyanakkor rendkívül veszélyesek, ráadásul a használat után a rollerező egyszerűen csak „ledobja” a járművét ott, ahol már nincs rá szüksége, zavarva, sőt, balesetveszélyessé téve az arra haladók dolgát. Ennek vetne véget Újpest Önkormányzata, roller gyűjtőpontok kialakításával. A helyzetről Czigler László várostervezésért, közbiztonságért és rendészetért felelős alpolgármester adott tájékoztatást.
Elektromos rollerek terén Budapest – így Újpest is a fővárosi rendelet értelmében az úgynevezett free float rendszerbe tartozik, tehát nincsenek mikromobilitási pontok, amelyeknél ott lehet hagyni a rollereket. Mivel bárhol le lehet rakni és felszedni őket, és nem csak a kijelölt dokkolóállomásokon, ez azt eredményezte, hogy rollerek borítják el már Újpestet is.
Az elektronikus rollerek GPS koordináták alapján működnek, amely Újpesten például úgy valósul meg, hogy bárhol leállíthatják a rollert, a koordináták alapján fizet a használó, majd egyszerűen ott hagyja az eszközt az út mentén, vagy ahol leszállt róla. Ez általában nem vezet jóra: az elhagyott roller akadályozza a forgalmat, sőt, balesetveszélyes.
„Láthattuk azt az Újpesten készült posztot, amin egy telefonfülkére feldobott roller volt látható. A Rákos patakból is szedtek már ki rendészek rollereket, amiket kutyasétáltatók találtak meg.”
Mivel rendkívül veszélyesek és rontják a városképet, Párizsból már kitiltották a bérrollereket, a közelmúltban pedig Németországban halálos balesetet okozott, amikor egy gyanútlan kerékpáros átesett egy eldobott bérrolleren. Három éve a Várnegyedben is leszabályozták, hogy tilos a közterületein bérelni és parkoltatni a bérrollereket. Újpest még nem tart itt, azonban fontolóra vették, miként, hogyan és hol lehet olyan mikromobilitási pontokat kialakítani, amelyeknél a jövőben leparkoltathatóak azok a bérrollerek, amelyekre már nincs szükség.
„Ráadásul 20 kilométer per órás sebességgel lehet száguldani az elektromos rollerekkel, megfontolnánk, hogy a játszóterek és parkok közelében mindössze 10 kilométer per órás sebességgel haladhassanak majd velük”
– vélekedett Czigler László alpolgármester, aki hozzátette, hogy a jogalkotók és a rendőrség már dolgozik azon, hogy az elektronikus rollerezést is szabályozzák: a segédmotor-kerékpárhoz hasonlóan végzettséghez és legalább minimális védőfelszereléshez kössék.
„Életveszélyes például belehajtani egy kátyúba az elektronikus roller apró kerekével.”
Czigler László elmondta, hogy a főváros hivatalos véleményt kért a kerülettől, hogy mennyi mikromobilitási pontot alakítsanak ki Újpesten. A város 100 ilyen, tárolóhelyként funkcionáló pontot jelölt meg.
„A javaslatainkat azonban nem építette bele Budapest a rendeletbe, úgyhogy továbbra is maradtunk free float rendszerben: aki, ahol leszáll a rollerről, simán otthagyhatja.”
Újpest kerületi hatáskörben fogja rendezni az eldobált rollerek ügyét, és helyben jelöli ki a gyűjtőhelyeket.
„A közelmúltban jártak nálunk a Budapest Közút Zrt. munkatársai, akikkel megvizsgáltuk, hogy kerületi szinten miként tudnánk szabályozni a helyzetet, és hol jelöljük ki az újpesti mikromobilitási pontokat. A Budapest Közút Zrt. és a BKK munkatársaival együtt járjuk körbe a potenciális helyszíneket.”
Czigler László hozzátette, parkolót semmiképp se szeretne veszíteni Újpest, de például úttestre se szeretnének mikromobilitási pontot létesíteni.
Újpest őszig mindenképpen megvalósítaná a rollergyűjtő, úgynevezett mikromobilitási pontok kialakítását, amelyhez először rendeletet kell alkotni, majd egyeztetni kell a szolgáltatókkal – Újpesten a Lime és a Tier eszközeit lehet igénybe venni.
„Nem az a cél, hogy ellehetetlenítsük az elektromos bérrollerezőket, hanem egyszerűen rendet szeretnénk”
– húzta alá Czigler László alpolgármester.
Ez lett a megoldás Terézvárosban
Terézváros kommunikációs munkatársa arról tájékoztatott, hogy a VI. kerületi önkormányzat szerződést köt a szolgáltatókkal, amelyek vállalják, hogy csak Mobi-pontokon és attól legfeljebb 5 méterre helyeztethetik el a rollereiket. Számos Mobi-pontot alakítottak ki a Belső Terézvárosban, Külső Terézvárosban pedig most készülnek. Mindegyiket kötelesek egyedi azonosítóval ellátni, így könnyebb beazonosítani azokat, akik például balesetet okoztak.
Ha nem a szerződésben foglaltak szerint vannak a rollerek elhelyezve, akkor az önkormányzat bírságol: 10 000 forint/eszköz/nap közterület-használati díjat kötelesek fizetni. Ha pedig a rendészet távolítja el a közterületeinkről a szanaszét hagyott rollereket, akkor a szolgáltató az önkormányzattal szerződésben álló cégnél válthatja ki fizetés ellenében.