Végre megkezdhetik az orosz metrókocsik teljes körű átvizsgálását

, , , , ,
  •  
  •  
  •  

Megkezdődhet az orosz metrókocsik hónapok óta halogatott vizsgálata. A feladatot elnyerő cég vezetője korábban a 4iG vezérigazgatói posztját is betöltötte – számolt be a Népszava.

A lap információi szerint a mindenre kiterjedő felülvizsgálatot a BME Viking Villamosmérnöki és Informatikai Kutató-Fejlesztő Nonprofit Zrt. végzi majd el. Annak ellenére, hogy ennek a főleg informatikai területen aktív cégnek a fellelhető adatok szerint nem sok köze van a járműgyártáshoz és a minőség-ellenőrzéshez.

A cikk emlékeztet, hogy Karácsony Gergely főpolgármester még januárban rendelte el az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik felújítására kötött szerződés és az azt megelőző tender felülvizsgálatát, amire két hónapot adott.

A BKV felügyelőbizottsága nyílt tender kiírását kérte, abban bízva, hogy egy ismert minőségbiztosító cég vizsgálhatja ki az ügyet.
A pályázatra három ajánlat érkezett, ezek közül végül a legolcsóbbat választotta a BKV, de az is 7 millióval meghaladta a cég által előzőleg meghatározott 50 millió forintos keretet.

A kiírás értelmében a pályázók semmilyen részt nem vállalhattak korábban a szerelvények beszerzésében, ami teljesen logikus kritérium. A pályázaton nyerő BME Viking nem is játszott szerepet a projektben. A cég egyetlen tulajdonosának, a Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetemnek (BME) egy másik cége, a BME ITS Nonprofit Zrt. viszont

a KTI Közlekedéstudományi Intézet Kft.-vel karöltve nyerte meg az M3 Metró rekonstrukciójához kapcsolódó megfelelőség-értékelésre kiírt tendert 2018-ban.

Az összeállítás szerint a BME Vikingnek nem sok köze van a járműgyártáshoz és minőség-ellenőrzéshez. A 2008 novemberében alakult társaság tevékenysége saját honlapja szerint a villamosmérnöki és informatikai ágazat egészét felöleli, de elsősorban

  • a távközlés,
  • az intelligens energetikai hálózatok,
  • a megújuló energiaforrások,
  • az elektronikai technológia, valamint
  • a képalkotó orvosi diagnosztika területén folytatott kutatás-fejlesztés a fő profiljuk.

De vizsgálták például az élőhal-szállítmányozás kultúrájának fejlesztési lehetőségeit is. A cég alkalmazottainak száma az Opten cégnyilvántartás szerint idén márciusban 2 fő volt, árbevétele 2018-ban 76 millió forint.

A BME Viking vezetője Felső Gábor, korábban, 2013 januárjától 2018 nyaráig a 4iG cégcsoport igazgatóságának tagja, elnöke volt a cég honlapja szerint, míg 2015. április 23. és 2016. július 19. között a 4iG Nyrt. vezérigazgatói pozícióját is betöltötte.

A Népszava emlékeztet, hogy egy amerikai vizsgálat szerint 2013 és 2015 között a Microsoft magyar leányvállalata indokolatlanul nagy kedvezményekkel adott el licenceket és szervizszerződéseket olyan közvetítő cégeknek Magyarországon, amelyek azután piaci áron értékesítették tovább ezeket kormányzati intézményeknek, többek között a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak és az Országos Rendőr-főkapitányságnak.

Akkori lapértesülések szerint leányvállalatán, a Humansoft Kft.-n keresztül a 4iG is érintett volt a súlyos visszaéléseket felvető nemzetközi botrányban.

A cég 2018 nyarán olvadt be a Mészáros-féle Opus Global Nyrt.-be, a cég vezetője azóta Jászai Gellért, Mészáros Lőrinc közeli bizalmasa.

Ezek tudatában meglehetősen érdekes választásnak tűnik a cég megbízása, bár a lap szerint a vizsgálat akkor sem hozna használható eredményeket, ha azt egy valóban hozzáértő, a szakterületen veteránnak számító cég végezné el. A BKV felügyelőbizottságának korábban bemutatott szerződéstervezetben ugyanis úgy adták meg a lefolytatandó vizsgálat tárgyát, illetve olyan kérdésekre várnak választ,

amelyekből nem derülhet ki, hogy az orosz cég által leszállított szerelvények a rosszul felújított régi kocsik, vagy silány minőségben gyártott új járművek.

A BKV szerint ugyanakkor a nyertes ajánlattevő megfelel a részvételi felhívásban előírt műszaki alkalmassági követelményeknek, mivel rendelkezik többek között olyan mérnök szakemberrel, aki vasúti jármű tervezésében és/vagy kivitelezésében és/vagy tanúsításában szerzett szakmai tapasztalattal bír. A nyertes kiválasztásakor az ajánlati áron kívül figyelembe vették a teljesítési határidőt és az igénybe venni kívánt szakemberek szakmai tapasztalatát is. A szerződést várhatóan június elején írják alá.

A cikk emlékeztet, hogy a metrószerelvényekkel egyre több probléma van: a közelmúltban intenzív rozsdásodást fedeztek fel rajtuk, illetve kiderült, hogy a szerelvények alján lévő áramátalakító berendezések rögzítése élet- és balesetveszélyes.