A kormány P+R parkolók ezreit ígéri Budapestre

, , , , , , , , , , , ,
  •  
  •  
  •  

Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár szerint összesen háromezer P+R parkoló, valamint –a vasútállomásra kerékpárral érkezők számára –legalább kétezer B+R biciklitároló tervezése indulhat meg a szombaton megjelent kormányhatározat értelmében – számolt be az MTI.

Fürjes Balázs elmondta, hogy a kormány gyakorlatias megoldásokat keres, amikor folyamatosan fejleszti Budapestet.

„Egyszerű céljaink vannak: jobb tömegközlekedés, kevesebb dugó, tisztább levegő, klímabarát városi környezet. Kulcs a tömegközlekedés, a közösségi közlekedés fejlesztése. Ebben az a célunk, hogy az utazók gyorsabban, kényelmesebben, kevesebb átszállással érjenek célba”

– hangoztatta a kormánypárttól az elmúlt két fővárosi ciklusban nem éppen megszokott gondolatokat a politikus.

„Ma Budapest közlekedésének igazi kihívása, hogy az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek befelé dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni, és több mint kétharmaduk autóval érkezik”

– mondta a kormánybiztos az MTI-nek adott interjúban. Arra a kérdésre, hogyan lehetne ezt csökkenteni, az államtitkár azt mondta, hogy semmiképpen sem az emberek átnevelésével és tiltásával.

Fürjes Balázs

„És nem is egy vödör sárga festék ötletszerű szétlocsolásával a belvárosban”

– tette hozzá.

„Budapest nem csak a belvárosból áll. Budapest minden városrésze, minden elővárosa és minden polgára egyenrangú. A külső kerületek és az agglomeráció lakóit is megilleti a jó közlekedés, a jó életkörülmények”

– mondta az államtitkár.

Három feladat van Fürjes Balázs szerint:

  • Jobb tömegközlekedési összeköttetés, ezt a HÉV-ek felújítása és az elővárosi vasút fejlesztése valósítja meg.
  • A belvárost kikerülő közvetlen kapcsolatok, hiányzó külső körúti elemek és hidak megépítése, például a Galvani hídé.
  • A külső közlekedési csomópontokon nagykapacitású parkolók autóknak és kerékpároknak, hogy autóból a jobb minőségű vasútra, HÉV-re, metróra, villamosra ülhessenek a közlekedők.

P+R és B+R

Az államtitkár azt is elmondta, hogy a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) részletes tanulmányt készített az elmúlt hónapokban a fővárosi agglomeráció állomásainak megközelítéséhez szükséges P+R és B+R fejlesztési stratégiájáról.

„Mindenki egyetért abban, hogy új egyensúlyra van szükség Budapest és agglomerációjának közlekedésében. (…) A kormány döntött, hogy megindítja összesen ötezer autós és kerékpáros parkoló, úgynevezett P+R és B+R parkoló tervezését külvárosi, elővárosi vasútállomásokon, tömegközlekedési megállóknál. A tömegközlekedés egyidejű fejlesztésével az a célunk, hogy naponta önként, nem kényszerből több tízezren válasszák majd a közösségi közlekedést az autózás helyett. A kormány az ötezer parkoló létesítéséhez szükséges felmérésekre, tervezésre és engedélyezésre bő hétszázmillió forintot biztosít”

– mondta Fürjes Balázs, aki szerint a BFK egy budapesti agglomerációs kerékpárhálózat-fejlesztési stratégiát is megalkot. Ebben fel kell vázolni egy olyan összefüggő kerékpáros hálózatot, amely nemcsak a vasúti megállók elérését teszi lehetővé, hanem azt is, hogy a Budapest-körüli településekről közvetlenül is el lehessen érni a fővárosi célpontokat (ez potenciálisan kapcsolódhat a főváros által nemrég bejelentett kerékpársztrádák projektjéhez is, ám arról egyelőre nem tudni, hogy a tervezett stratégia számol-e az elképzeléssel).

Vitézy Dávid

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója elmondta: a kormányhatározat hét vasútvonal – az 1-es hegyeshalmi, a 30a székesfehérvári, a 70-es váci, a 71-es veresegyházi, a 100a ceglédi, a 120a újszászi, a 150-es kunszentmiklósi vonalak – elővárosi szakaszait érinti, ezek vasútállomásai és megállói közül várhatóan több mint 40 helyszínen készülnek el a parkolók megépítéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek 2022-ig. Kiemelte: a vonalak mentén az intézkedések hatására összességében megduplázódhatnak a parkolóhelyek.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) oldala szerint utoljára 2017-ben épültek P+R parkolók Budapesten. Az egyetlen tervezett projekt eddig a békásmegyeri HÉV-állomás közelében létesülő P+R parkoló volt, melynek építési munkálatait idén kellett volna elkezdeni, ám egyelőre semmi hír arról, hogy megindult volna az építkezés.