Reggel 9 órakor állunk a X. kerületben, az Üllői út 128. Szárnyas utca felőli bejáratánál. Velünk együtt várakozik az UMSZKI egyik 17 fős osztálya, akik már javában művelik, amit egy tizenévesekből álló közösségnek művelnie kell: bolondoznak, beszélgetnek. Hamarosan megnyitja a kapuit a (V)észjelzés névre keresztelt drogprevenciós szabadulószoba, amely játékos ismeretterjesztő formában, gyakorlati tapasztalatokon keresztül igyekszik a fiatalokat felvértezni az éjszakai világ buktatóival és csapdahelyzeteivel szemben.
Az újpesti önkormányzat nemrég kötött megállapodást a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal (BRFK) és a Kőbányai Közbiztonságért Közalapítvány elnökével, Tóth Béla Lászlóval a tematikus szabadulószoba használatáról, hogy ezzel is elősegítse a IV. kerületben tanuló fiatalok körében a bűnmegelőzést és a drogprevenciót. A programnak köszönhetően 2023. április 1. és május 31., illetve szeptember 1. és december 31. között minden csütörtökön reggel 9 és délután 3 óra között az újpesti oktatási intézmények használhatják a különleges létesítményt, ami átlagban napi két osztály látogatását teszi lehetővé, tudjuk meg dr. Pécsi Szilviától, Czigler László közbiztonságért felelős alpolgármester kabinetvezetőjétől, aki elkísért minket az iskolások foglalkozására.
„Az együttműködés az önkormányzati drogmegelőzési stratégiába illeszkedik, a célja az, hogy a gyerekek a saját tapasztalataik útján legyenek képesek megérteni és feldolgozni a témát. Ez jóval másabb, mintha csak szóban ismertetnénk velük a hasonló helyzetekben rejlő veszélyeket”
– fogalmaz Pécsi Szilvia, hozzátéve, hogy a folyamat egyik legfontosabb része, hogy a diákok meg is tudják osztani egymással és a pedagógusokkal a szerzett élményeiket és az átélt érzéseiket.
Élményekből pedig akad bőven: a kezdés időpontjában Tukora Erika, nyugalmazott rendőr őrnagy fogadja az osztályt, akiket rögtön két, kilencfős csapatra bont. Az egyetlen lány tanuló az egyikbe, a kísérő tanárnő pedig a másikba kerül, mert a feladatok közül van, amit női, van, amit férfi logikával lehet könnyebben megoldani. A résztvevőknek ezt követően kettő, egyenként két szobából álló helyiségbe kell belépniük, és már kezdődhet is a szabadulás.
Nem szeretnénk műhelytitkokat elárulni, így a feladványokról csak annyit írunk, hogy némelyik még a rutinos szabadulószoba-járókon is képes kifogni, pedig minden segítség a résztvevők rendelkezésére áll, csak gondolkodni kell egy kicsit. Amikor az ajtó bezárul a gyerekek mögött, a csapat egy képzeletbeli diszkóban találja magát, ahol a villódzó fények és a hangos zene nagyon is valóságosak, a bulihangulatot pedig egy sajnos mindennapos, de mégis váratlan vészhelyzet szakítja félbe. Innen indul a cselekmény, amely mentén körülbelül 40 perc alatt le lehet küzdeni a különféle feladatokat.
A csapatok haladását a külső kontrollállomásról tartják szemmel a felügyelők, akik kintről tudnak kommunikálni a feladatmegoldókkal, ha szükséges, és mindent látnak, ami a helyiségekben történik. Mi is velük együtt követjük és izguljuk végig az iskolások nagy kalandját. Mindkét csoport szerencsésen teljesíti az előtte álló kihívást, és láthatóan felvillanyozva foglalnak helyet ismét a fogadótérben.
Ekkor kezdődik a foglalkozás második, kiemelten fontos része: az élmények megbeszélése. Pécsi Szilvia kérdéseire a gyerekek sorra árulják el, kinek mi volt a leghasznosabb, a legérdekesebb és mit találtak a legzavaróbbnak. A kamaszos szűkszavúsággal megfogalmazott válaszokból lassan formát ölt a foglalkozás valódi lényege: a túlnyomó többség a csapatmunka megélését, jelentőségét, a gyakorlati helyzetek és az új információk jelentette tudást emeli ki meghatározó élményként.
Megnyilvánulásaikban nyoma sincs annak az egykedvű elzárkózásnak, amit a sablonos megelőző oktatások unalomig ismert és ismételt, száraz jó tanácsai sokakból képesek kiváltani.
„Pontosan ezt szeretnénk elérni, hogy rávezessük a diákokat az együttműködés, az egyén-csoport dinamikák, az ok-okozati összefüggések és a következmények jelentőségére”
– mondta el Pécsi Szilvia, aki azt is elárulta, hogy az iskoláktól és a diákoktól is nagyon pozitív visszajelzéseket kaptak eddig a programról, és remélik, hogy a jövőben még sok újpesti tanuló is részt vehet ebben a közösségépítő, játékos megelőző oktatásban.