Drogmegelőző szabadulószobában jártak az újpesti diákok

  •  
  •  
  •  

Reggel 9 órakor állunk a X. kerületben, az Üllői út 128. Szárnyas utca felőli bejáratánál. Velünk együtt várakozik az UMSZKI egyik 17 fős osztálya, akik már javában művelik, amit egy tizenévesekből álló közösségnek művelnie kell: bolondoznak, beszélgetnek. Hamarosan megnyitja a kapuit a (V)észjelzés névre keresztelt drogprevenciós szabadulószoba, amely játékos ismeretterjesztő formában, gyakorlati tapasztalatokon keresztül igyekszik a fiatalokat felvértezni az éjszakai világ buktatóival és csapdahelyzeteivel szemben.

Az újpesti önkormányzat nemrég kötött megállapodást a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal (BRFK) és a Kőbányai Közbiztonságért Közalapítvány elnökével, Tóth Béla Lászlóval a tematikus szabadulószoba használatáról, hogy ezzel is elősegítse a IV. kerületben tanuló fiatalok körében a bűnmegelőzést és a drogprevenciót. A programnak köszönhetően 2023. április 1. és május 31., illetve szeptember 1. és december 31. között minden csütörtökön reggel 9 és délután 3 óra között az újpesti oktatási intézmények használhatják a különleges létesítményt, ami átlagban napi két osztály látogatását teszi lehetővé, tudjuk meg dr. Pécsi Szilviától, Czigler László közbiztonságért felelős alpolgármester kabinetvezetőjétől, aki elkísért minket az iskolások foglalkozására.

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média

„Az együttműködés az önkormányzati drogmegelőzési stratégiába illeszkedik, a célja az, hogy a gyerekek a saját tapasztalataik útján legyenek képesek megérteni és feldolgozni a témát. Ez jóval másabb, mintha csak szóban ismertetnénk velük a hasonló helyzetekben rejlő veszélyeket”

– fogalmaz Pécsi Szilvia, hozzátéve, hogy a folyamat egyik legfontosabb része, hogy a diákok meg is tudják osztani egymással és a pedagógusokkal a szerzett élményeiket és az átélt érzéseiket.

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média

Élményekből pedig akad bőven: a kezdés időpontjában Tukora Erika, nyugalmazott rendőr őrnagy fogadja az osztályt, akiket rögtön két, kilencfős csapatra bont. Az egyetlen lány tanuló az egyikbe, a kísérő tanárnő pedig a másikba kerül, mert a feladatok közül van, amit női, van, amit férfi logikával lehet könnyebben megoldani. A résztvevőknek ezt követően kettő, egyenként két szobából álló helyiségbe kell belépniük, és már kezdődhet is a szabadulás.

Nem szeretnénk műhelytitkokat elárulni, így a feladványokról csak annyit írunk, hogy némelyik még a rutinos szabadulószoba-járókon is képes kifogni, pedig minden segítség a résztvevők rendelkezésére áll, csak gondolkodni kell egy kicsit. Amikor az ajtó bezárul a gyerekek mögött, a csapat egy képzeletbeli diszkóban találja magát, ahol a villódzó fények és a hangos zene nagyon is valóságosak, a bulihangulatot pedig egy sajnos mindennapos, de mégis váratlan vészhelyzet szakítja félbe. Innen indul a cselekmény, amely mentén körülbelül 40 perc alatt le lehet küzdeni a különféle feladatokat.

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média

A csapatok haladását a külső kontrollállomásról tartják szemmel a felügyelők, akik kintről tudnak kommunikálni a feladatmegoldókkal, ha szükséges, és mindent látnak, ami a helyiségekben történik. Mi is velük együtt követjük és izguljuk végig az iskolások nagy kalandját. Mindkét csoport szerencsésen teljesíti az előtte álló kihívást, és láthatóan felvillanyozva foglalnak helyet ismét a fogadótérben.

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média

Ekkor kezdődik a foglalkozás második, kiemelten fontos része: az élmények megbeszélése. Pécsi Szilvia kérdéseire a gyerekek sorra árulják el, kinek mi volt a leghasznosabb, a legérdekesebb és mit találtak a legzavaróbbnak. A kamaszos szűkszavúsággal megfogalmazott válaszokból lassan formát ölt a foglalkozás valódi lényege: a túlnyomó többség a csapatmunka megélését, jelentőségét, a gyakorlati helyzetek és az új információk jelentette tudást emeli ki meghatározó élményként.

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média

Megnyilvánulásaikban nyoma sincs annak az egykedvű elzárkózásnak, amit a sablonos megelőző oktatások unalomig ismert és ismételt, száraz jó tanácsai sokakból képesek kiváltani.

„Pontosan ezt szeretnénk elérni, hogy rávezessük a diákokat az együttműködés, az egyén-csoport dinamikák, az ok-okozati összefüggések és a következmények jelentőségére”

– mondta el Pécsi Szilvia, aki azt is elárulta, hogy az iskoláktól és a diákoktól is nagyon pozitív visszajelzéseket kaptak eddig a programról, és remélik, hogy a jövőben még sok újpesti tanuló is részt vehet ebben a közösségépítő, játékos megelőző oktatásban.

, , , , , , , , , , ,