•  
  •  
  •  

A közlekedésben is egyre nagyobb hangsúlyt kap a zöld gondolat, a környezettudatosság pedig mind a két-, mind a négykerekű mobilitás terén előtérbe kerül Újpesten is.

Az önkormányzati intézményektől kezdve, a civil szféráig egyre többen tervezik, hogy új típusú járművekkel könnyítsék meg a mindennapi életüket, és megpróbálják tehermentesíteni a káros hatásoktól a környezetüket. Összeállításunkban ennek mikéntjeibe adunk bepillantást.

Környezettudatos szülői segítség

„A napi ügyintézésben, az otthon és a munkahely közötti közlekedésben jelentenek majd kiemelkedő segítséget ezek az eszközök. Nagyon örülünk annak, hogy a gyerekek mellett már mi is mozoghatunk”

– újságolta örömmel Rácz Ágnes, a Nyár utcai Játék-Mozgás-Kommunikáció Óvoda vezetője annak kapcsán, hogy szülői felajánlásként három elektromos rollert kapott az intézmény nevelői személyzete május 11-én.

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média

Az óvodai dolgozók életét megkönnyítő közlekedési eszközök adományozását a IV. kerületi önkormányzat mint intézményfenntartó szintén örömmel fogadta. A Rollex E-roller szalon és szerviz képviseletében pedig Kasza Balázs üzletvezető ajánlotta fel az intézménynek a kétkerekű járműveket a cég vállalati felelősségvállalás programja keretében. Mint fogalmazott:

„Szerettünk volna valamit visszaadni a közösségnek abból a rengeteg jóból, amit tősgyökeres újpestiként például én is kaptam a kerülettől.”

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média

Az óvodában megfelelő körülmények, biztonságos parkoló és utántöltési lehetőség várta a rollereket.

Növekvő igény a zöld közlekedésre

Ez a kicsinek tűnő, ám annál jelentősebb esemény jól példázza, hogy Újpesten is egyre többen ismerik és egyre szívesebben használják az elektromos közlekedési eszközöket.

Sokak számára viszont jelentősebb mérföldkőnek tűnhet, hogy a Váci út–Károlyi István utca kereszteződésénél található, korábban Toyota szalonként működő épületben Tesla bemutatóterem, illetve nagy valószínűséggel szerviz is nyílik. Budapest területén ez lesz a cég első, nem pop-up store jellegű kereskedése.

„Egy ilyen, ikonikus világmárka megjelenése lendületet adhat a hazai elektromos autózásnak, illetve azt is jelzi, hogy már a Tesla is feltette az elektromos autózás világtérképére Magyarországot”

– fogalmazott dr. Barczi Veronika, az iparágban nagy tapasztalattal rendelkező B-EVmobil elektromos autó tanácsadója és vezető menedzsere.

Azt is megtudtuk tőle, hogy regionális arányokat tekintve jelentősnek mondható a magyar utakon közlekedő elektromos autók száma, s ez nem tekinthető múló hóbortnak: egy friss közvélemény-kutatásra hivatkozva elmondta, hogy jelenleg a magyar autósok 10 százaléka hajlik arra, hogy a következő öt évben teljesen elektromos autóra cserélje a hagyományos meghajtású gépjárművét.

A jelenleg Magyarországon forgalomban lévő négymillió autóból azonban egyelőre kicsit kevesebb mint 50 ezer – tehát nagyjából egy százaléknyi – fut zöld rendszámmal (ezek között azonban vannak külső forrásból tölthető hibridek is).

Ebből kiolvasható, hogy az átállás valószínűleg nem sokkszerű hirtelenséggel megy majd végbe, de az érdeklődés és a felhasználói tudatosság ezen a területen is egyre inkább kimutatható.

Barczi Veronika arra is kitért, hogy néhány évvel ezelőtt még ötezer elektromos autó közlekedett itthon, amelyek közül a legrégebbi gyártmányok is nagyjából 10 évesek mára:

„Tehát egy nagyon fiatal technológiáról beszélünk, az erre való áttérést pedig jelenleg az ösztönzi a legintenzívebben, hogy a hagyományos autókkal közlekedők egyre több ilyen járművet látnak az utakon, esetleg a saját utcájukban, és elgondolkodnak a váltáson.”

Dr. Barczi Veronika

A váltás kapcsán pedig számos érvet és ellenérvet fel lehet sorolni. Az előnyök közül a legkézenfekvőbbnek nyilván a környezettudatosság mondható, amelynek a szakértő szerint két elemét érdemes kiemelni.

Az egyik a hatékonyság: a belső égésű motorok által leadott hő háromnegyede nem alakul mozgási energiává, ezzel szemben az elektromos autóknál 10 százalék alatt van a hulladékhő aránya, ami ezeket a járműveket ideálissá teszi a városi közlekedésre.

A másik szempont, hogy a megújuló energiaforrásokat – Magyarországon elsősorban a napelemekből nyert energiát – legnagyobb mértékben az elektromos autózással lehet beemelni a közlekedés világába.

Viszont hátrányba kerül az, akinek egy nagyobb, a napi átlag 30-60 kilométernél hosszabb utat kell megtennie elektromos autóval: ez célirányosabb előzetes tervezést, a töltések miatt pedig hosszabb és gyakoribb megállásokat igényel. Barczi Veronika azt is kiemelte, hogy jelenleg azok számára igazán előnyös egy elektromos autó, akiknek van otthon töltési lehetősége:

„Akiknek ez nem áll rendelkezésre, azok csak jóval körülményesebben, ritkábban és drágábban juthatnak áramhoz a közterületi töltőkészülékekből.”

Bekerülési költségét tekintve egy elektromos autó ráadásul 3-5 millió forinttal is többe kerülhet, mint egy hagyományos kocsi. Viszont a jelenlegi benzinárak mellett az otthoni töltés nagyjából 75 százalékkal olcsóbb, mint egy tankolás, az pedig, hogy mikorra „hozza vissza az árát” az elektromos autó, az adott típus futásteljesítményétől is függ.

Bővülő lehetőségek

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elektromobilitási adatbázisa szerint Újpest területén jelenleg 20 darab elektromos töltőállomás működik. Arról, hogy ezek milyen szerepet játszanak a kerület életében, illetve hány darab valósult meg önkormányzati közreműködéssel Czigler László alpolgármestert kérdeztük.

Czigler László

„2017-ben a Jedlik Ányos Terv Elektromos töltőállomás alprogram helyi önkormányzatok részére című pályázatán 14 millió 855 ezer forintot nyert a városvezetés, ebből az összegből hat töltőállomást tudott telepíteni a kerület”

– emlékeztetett a várostervezésért felelős alpolgármester. Hozzátette: a Munkásotthon, a Szi­lágyi, a Tóth Aladár és az Óceánárok utcai, illetve a Görgey Artúr úti és a Szent István téri állomásokon kívül az e-Mobi Kft. felajánlotta, hogy saját költségén további öt töltőt telepít – a Király, a Nyár és a Petőfi utcákba, illetve a Megyeri úton –, amelyeknek a fenntartási költségeit is viseli.

„Az önkormányzat ingyenesen biztosította a töltők telepítéséhez szükséges 26 négyzetméternyi területet”

– árulta el Czigler László, aki azt is hozzátette, hogy az egyre növekvő lakossági igények kiszolgálására az idei költségvetésben a városvezetés 15 millió forintot különített el további készülékek telepítésére, ami három darab töltő létrehozását teszi majd lehetővé.

A városatya azt is elmondta, hogy az elektromobilitási törekvések már a városházán is elkezdtek érvényesülni: az önkormányzat autóflottájában már két darab hibrid és egy elektromos gépjármű is megtalálható.

, , , , , , , , , , , , ,