Történelem, Észtország és Instagram − az Estöri döntőjében a Babits Gimnázium csapata

  •  
  •  
  •  

Bejutott az Estöri − Kreatív Történelmi Verseny májusi döntőjébe az Újpesti Babits Mihály Gimnázium diákcsapata. A kilencedikes tanulóknak nem csak a közelmúlt történelmével kapcsolatos tudásukról, de multimédiás ismereteikről és kreatív vénájukról is számot kell adniuk a nagy presztízzsel bíró vetélkedő során.

Az idei tanévben nyolcadik alkalommal mérkőznek meg egymással a magyarországi és határon túli középiskolás csapatok az Esterházy Magyarország Alapítvány által éltre hívott Estöri vetélkedőben, melynek témája ezúttal a kelet-közép-európai országok története 2004-től, Magyarország uniós csatlakozásától kezdődően. A verseny hangsúlyosan épít a kortárs digitalizáció vívmányaira, ehhez híven a résztvevőknek a digitális technológia, a közösségi média és mobileszközök segítségével kell feldolgozniuk a közelmúlt eseményeit érintő fontos témákat.

fotó: Rudolf Dániel

Az ősszel lezajlott első fordulóban több mint száz csapat vett részt, a feladat egy online kvíz kitöltése volt, így szűkült a mezőny 21 csapatra, amelyek a március 1-én rendezett középdöntőben találkoztak. Itt már összetettebb kihívás várt a versenyzőkre, fiktív online magazint, kreatív prezentációt és kisfilmet kellett készíteniük egy általuk választott témában. A Babits Gimnázium háromfős csapata, név szerint Balázs Fruzsina, Korcsmár Kiara és Tószegi Levente, illetve felkészítő tanáruk, Gyüréné Orosz Ágnes egészen különleges témát választott, Észtország szemszögéből vizsgálták az euromobilitás, vagyis az Európai Unión belüli szabad mozgás kérdéskörét.

A témaválasztáshoz az első forduló adta az ötletet, ahol a csapat a Balti-államok 1994 és 2004 közötti történelmét dolgozta fel. Ez annyira megtetszett nekik, hogy úgy döntöttek, továbbra is a Baltikumnál maradnak, három ország azonban túl nagy falat lett volna számukra, így végül − a magyar nyelvrokonság okán − az észtekre esett a választás. Főként az interneten kerestek anyagokat, cikkeket, elsősorban angol nyelven, mivel magyar szakirodalom csak gyéren áll rendelkezésre a témában.

fotó: Gosztom Gergely / Estöri

A prezentáció és a rövid videó elkészítésekor fontos szempont volt, hogy ne csak informatívak, de kreatívak, pörgősek, szórakoztatóak is legyenek, megfeleljenek a kortárs befogadói igényeknek. A csapattagok közösen végezték a kutatást, a további munkát pedig felosztották egymás között, Kiara feladata volt a szöveg megfogalmazása, Levente készítette a videót, Fruzsina pedig a ppt-t szerkesztette. A különleges, izgalmas téma a zsűrit is lenyűgözte, az újpesti trió bejutott a legjobb 10 csapat közé, amelyek május 23-án a végső döntőben szállhatnak harcba meg az első helyért. A fináléban a csapatoknak egyebek mellett fiktív Instagram-oldalt kell készíteniük és ehhez kapcsolódóan előadást tartaniuk, de szópárbajok, vetélkedők és villámkérdések is várnak rájuk.

A dobogós helyezettek értékes informatikai- és audiovizuális eszközökkel lesznek gazdagabbak, emellett a teljes tízfős mezőny részt vehet egy szeptemberre tervezett brüsszeli tanulmányúton. Drukkoljunk a Babits Gimnázium csapatának!

Rudolf Dániel

, , , , , ,