December 9-én közmeghallgatással egybekötött képviselő-testületi ülésre került sor az újpesti városházán. A nagy érdeklődés mellett lezajlott alkalomra több mint 30 lakossági beadvány, illetve száznál is több kérdés érkezett, amelyet témák szerint csoportosítva válaszoltak meg a városvezetés illetékes tagjai.
A jelenlévő kérdésfeltevőknek, a közmeghallgatás formai kereteinek megfelelően, a válaszok után két percben volt lehetősége kiegészíteni beadványukat, illetve jelezni, hogy elfogadják-e a városvezetés válaszait (aki nem tudott részt venni az ülésen, az írásban kap választ).
A polgármester válaszol
Az első nagyobb témablokkot Déri Tibor válaszolta meg.
A polgármester az esetleges új kórház építésével kapcsolatos kérdésekre határozottan kijelentette:
“A képviselő-testület még 2019-ben egyhangúlag mondott igent arra, hogy Újpestre kórház kell.”
Ennek nyomán 2021 januárjára elkészült egy megvalósíthatósági tanulmány, amely részletezi, hogy az új intézmény milyen paraméterekkel és mekkora összegből épülhetne fel.
“Az önkormányzat ezzel a tanulmánnyal is szerette volna jó irányba befolyásolni az állami döntéshozatalt, ezért a dokumentumot az Emberi Erőforrások Minisztériumának is megküldtük”
– fogalmazott Déri, hozzátéve, hogy Kásler Miklós november 29-én tájékoztatta őt arról, hogy az ügyet továbbította az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) felé, amely december 9-én hívta egyeztetésre az önkormányzatot.
A városvezetés az új kórházra elkülönített 100 millió forint körüli összegből eddig 14,1 millió forintot használt fel. A városvezetés továbbra is bízik benne, hogy a kormány számára is fontos lesz ez a szükséges beruházás.
A fizetős parkolás lehetőségének bevezetése kapcsán Déri Tibor emlékeztetett: a vírushelyzet miatt hozott kormányzati és fővárosi intézkedések nem teszik lehetővé, hogy új parkolási zónákat jelöljenek ki.
Ugyanakkor kiemelte, hogy a főváros önkormányzatával közösen már foglalkoztak a kérdéssel, és már több koncepció is szóba került lehetőségként. Ezek kapcsán azt tartják szem előtt, hogy a kerület központja és külső területei között ne alakuljon ki feszültség, mivel, ha a fizetős zónákat kizárólag Újpest-központban hoznák létre, akkor az agglomerációból érkezők a kijjebb eső utcákat használnák P+R parkolóként. Emellett azt is fontosnak nevezte, hogy tekintettel legyenek az itt dolgozókra, a mozgáskorlátozottakra és az áruszállításra. A polgármester szerint az elgondolások e szempontok között igyekeznek egyensúlyt teremteni.
A tervezett Aquincumi híd kapcsán Újpest első embere igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy a kormányzati projekttel kapcsolatban egyelőre a megvalósíthatósági tanulmány készítése és az igényfelmérés zajlik, ami 2022 májusában zárul majd le. Leszögezte: az önkormányzat csak abban az esetben tudja támogatni a projektet, ha az Újpestre nézve nem jár plusz közlekedési terhekkel és forgalommal. Erre azonban egyelőre semmi garancia nincs.
A Baross utcai idősotthon üzemeltetéséről szólva Déri Tibor hangsúlyozta, hogy az fővárosi hatáskörbe tartozik, és utalt Gy. Németh Erzsébet humán területekért felelős főpolgármester-helyettes nyilatkozatára, amely szerint az intézmény mindhárom telephelyén zavartalan működésre és az ellátási színvonal növekedésére lehet számítani.
Az újpesti strandra vonatkozó igényekre reagálva a polgármester kijelentette, hogy a kerület tulajdonában jelenleg nincs olyan terület, amely alkalmas lenne egy ilyen komplexum létrehozására. Emellett a város kellő forrással sem rendelkezik egy ilyen projekt lebonyolítására. Hozzátette: a volt Tungsram Strand területe a Tungsram tulajdonában van, tehát magánterület.
Az egykori újpesti vágóhíd épületegyüttesével kapcsolatban elmondta: remek tervek léteznek a terület elsősorban sport és szabadidős hasznosítására, de a sportegyesület kérésére erről többet nem szeretne elárulni.
A közmeghallgatáson az újpesti lakásállomány korszerűsítésével kapcsolatos európai uniós projektekről is szó volt, az ezzel kapcsolatos információk korábbi cikkünkben olvashatók:
Az egykori uszoda telkével kapcsolatban is érkeztek kérdések, az ezekre adott polgármesteri válasz háttérinformációi szintén egy korábbi beszámolónkban olvashatók:
Déri Tibor azt is elmondta: a főpolgármesteri kabinet 2021. november 4-én arról döntött, hogy a IV. kerület kérésének engedve leállítják az uszoda telkének értékesítését, és egyeztetésbe kezdenek arról, hogy a területen az újpestiek érdekét szolgáló zöldberuházás valósulhasson meg. Az első megbeszélésre december 6-án került sor Karácsony Gergely főpolgármester, Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes és Balogh Samu főpolgármesteri kabinetfőnök részvételével.
A patkányészlelésekkel kapcsolatban Déri Tibor hangsúlyozta, hogy ez a feladatkör a Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe tartozik, arra a kerületi önkormányzatnak nincs ráhatása. A szakembereknek a következő oldalon lehet bejelenteni az ilyen természetű problémákat:
https://budapest.hu/Lapok/Szolgaltatas/patkanybejelentes.aspx
További részletek:
Patkányprobléma: kihez forduljunk, ha rágcsálókat észlelünk a kerületben?
A polgármester hozzátette: a szintén felpanaszolt invazív poloskafajok ellen sajnos csak különféle népi praktikákkal lehet védekezni, mert az országos problémára nincs vegyszeres vagy egyéb, hatósági megoldás.
A székesdűlői utak szilárd burkolattal való ellátásáról kijelentette, hogy az egy komplex problémakör, ami nem csak annyiból áll, hogy lefektetik a kopóréteget.
A munkálatok előtt számos akadály áll, illetve elkezdésükhöz számos feltételnek teljesülnie kéne, amelyek jelentős részét Dunakeszi önkormányzatának kellene teljesítenie. Ezek közé tartozik egy telekvásárlás is, ám a kiszemelt területre egy bevásárlóközpont rendelkezik érvényes építési engedéllyel, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
Probléma továbbá, hogy a Kálmos utca esetében a szükséges területek egy hányada szintén magántulajdonban van, az ottani ingatlanok döntő részben jelzáloggal terheltek, illetve végrehajtási jog és perfeljegyzés is van rajtuk. Az újpesti önkormányzat folyamatosan egyeztet a tulajdonsokkal, ám közülük nem mindenki együttműködő, vagy ismeretlen helyen tartózkodik. Utóbbi esetekben kisajátításra lesz szükség, ami akár egy évnél tovább is elhúzódhat.
Az építkezés során a csapadékvíz elvezetését is meg kell majd oldani, ami többletköltségeket jelent a projekt szempontjából. Ezt is figyelembe véve 1,3-1,5 milliárd forintos költséggel kell számolni, amelyből az állam hozzávetőlegesen mindössze bruttó 371 millió forintot állna.
Az önkormányzat 2022 januárjában lakossági egyeztetést kezdeményez a helyzet rendezésére érdekében.
Déri Tibor kijelentette továbbá, hogy az újpesti városháza épülete nem eladó, nincs szándék arra, hogy értékesítsék azt. Kitért arra is, hogy a Rózsa utca felújítási munkálatai jelenleg az átadás-átvétel szakaszban tartanak.
Tiszta utcákért, rendes közterekért
A kerület köztisztaságát érintő kérdésekre Trippon Norbert gazdaságért, költségvetésért, városüzemeltetésért és projektmenedzsmentért felelős alpolgármester reagált, aki elmondta, hogy az Újpesti Városgondnokság munkatársai erejükből telhetően igyekeznek rendben tartani a közterületeket, ám ehhez a lakosság együttműködésére is szükség van.
Közülte, hogy a kerületben 50-60 olyan hely található, amelyet egyesek rendszeresen illegális szemétlerakóként használnak, de sajnos általában is jellemző a gyakori szemetelés.
Az alpolgármester arra is kitért, hogy a Budapestet ért kormányzati megszorítások miatt kevesebb szemetes található az utcákon, illetve a fedetlen kukákból a dolmányos varjak előszeretettel rángatják ki és szórják szét a hulladékot. Utóbbi probléma kapcsán a fedett kukák fokozatos kihelyezését tervezik, ám a kerületben található 1346 szemetest nem lehet egyszerre lecserélni.
A zöldfelületek gondozása kapcsán kitért arra, hogy a városgondnokság évente hatszor nyírja a füvet, ám a toklász és az egyéb gyomnövények visszaszorítása érdekében egy hetedik, májusi etap beiktatását is tervezik.
Hozzátette: a lehullott faleveleket a városgondnokság komposztálja, ám onnan, ahonnan nem muszáj – például a cserjék tövéből -, nem gyűjtik össze, hiszen az ilyen helyeken a városi ökoszisztéma szempontjából biológiai haszna van.
Trippon Norbert jogos kritikának nevezte, hogy az önkormányzati növényosztás időpontját előrébb kell hozni akkorra, amikor az időjárás miatt még nem kell elzárni a kerti csapokat. 2022-ben már ezt figyelembe véve folytatódik a program.
Szóba került a faültetés kérdése is, Trippon Norbert elárulta: 2019 ősze óta eddig 2116 facsemetét ültettek el a IV. kerületben, amelyek fajtájukat tekintve kivétel nélkül minőségi faállományt képviselnek. A hullási ráta mindössze két százalék volt, ami kifejezetten jó aránynak tekinthető. A fakivágásokkal kapcsolatban hangsúlyozta, hogy azok szinte kizárólag szakmai alapon, indokolt esetekben történnek, az illegális növénypusztítás ellen viszont – a rendelkezésre álló törvényi kereteken belül – sikerrel lép fel az önkormányzat.
A Baross utca-Váci út közötti utcák egyirányúsításával kapcsolatban közölte: a 12 utcából jelenleg öt egyirányú, ahhoz, hogy ebben az ügyben további előrelépést érhessen el az önkormányzat, társadalmi egyeztetésre van szükség. Erre a legjobb módszer, ha az adott utcák lakói aláírásgyűjtéssel jelzik a városvezetés felé, hogy meg szeretnék változtatni a forgalmi rendet.
A közterületek megújításával kapcsolatban kitért arra, hogy a Kordován tér rekonstrukciója karácsonyra fejeződik be, illetve hamarosan elkezdődik a Pácoló-Intarzia „köz” felújítása is. Az Újpest Kapuja VEKOP-projekt kapcsán kiemelte, hogy a beruházás eredményeként létrejövő egyhektáros park területét az önkormányzat még részben sem akarja értékesíteni.
Trippon Norbert azt is elmondta, hogy folyamatosan halad az önkormányzati bérlakások felújítása: eddig 39 ingatlan szépült meg, amelyekből az egybenyitásokkal együtt végül 32 bérlakás lesz majd. A Károlyi utcában 29 bérlakás épül, amelyeket szociális alapon ad majd bérbe az önkormányzat. Ezeken felül kilenc “fecskelakás” felújítása is napirenden van. Az alpolgármester ugyanakkor jelezte: a lakhatási válság enyhítéséhez állami bérlakásprogramra lenne szükség.
Hozzátette, hogy a Bene Ferenc Általános Iskola előtti járda felújítása valóban szükséges, ezzel számolnak is a jövőben. Kitért arra is, hogy 2022-ben uniós forrásokból elindulhatnak a kerületben tervezett kerékpáros fejlesztések is, illetve az Egészséges Budapest Program következő szakaszáról is beszélt, amelynek részleteit alábbi összeállításunkban olvashatják:
Egészséges Budapest Program: Indulnak az újpesti fejlesztések
Velünk élő vírushelyzet
Bedő Kata kultúráért, oktatásért, társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős alpolgármester az önkormányzati rendezvényekkel kapcsolatban elmondta: amíg a járványügyi intézkedések előírják, addig az 500 főnél nagyobb létszámmal megtartott eseményeken kötelező lesz az oltási igazolvány felmutatása a résztvevőknek. Erre szerinte azért van szükség, mert az önkormányzat – felelőssége teljes tudatában – csökkenteni akarja a koronavírus terjedésének lehetőségét, és erre ebben látják a garanciát.
A rendezvényekkel kapcsolatban egyébként kifejtette: az önkormányzat továbbra is megrendezi az előző városvezetés által bevezetett programokat, illetve azokat, anyagi lehetőségeihez mérten, új rendezvényekkel igyekszik kiegészíteni.
Bedő Kata arról is beszélt, hogy a kerületben található oktatási intézmények állami tulajdonban és fenntartásban vannak, így azok felújítása nem tartozik az önkormányzat hatáskörébe. Ennek ellenére a városvezetés több tízmillió forintos ablakcsere-programokkal támogatta az iskolákat, az intézmények pedig nyugodtan fordulhatnak kéréseikkel az önkormányzathoz, a lehetőségekhez mérten mindenben igyekeznek támogatni őket. Hozzátette: az okostantermek támogatási programját, sok helyi támogatási program mellett, az önkormányzatokat sújtó állami elvonások miatt kellett leállítani.
Az újpesti önkormányzati média működésével kapcsolatos észrevételekre úgy reagált, hogy 2019 óta szabad sajtó működik, amelyben a testületben ellenzékben politizáló kormánypárti frakció is kifejtheti a véleményét, holott erre szerinte a fideszes városvezetés alatt nem kaptak lehetőséget az akkori ellenzéki pártok.
Köz, terület, biztonság
Czigler László várostervezésért, közbiztonságért és rendészetért felelős alpolgármester A Magyar Vörös Hadsereg harcosa című szoborral kapcsolatban elmondta, hogy az Árpád út 8. előtt álló alkotást annak ellenére sem tudják eltávolítani, hogy a Szoborparktól már rendelkeznek befogadó nyilatkozattal. A folyamatot a Fővárosi Önkormányzat akasztotta meg, amelynek illetékes bizottsága egy meglehetősen dilettáns szakvéleményre hivatkozva nem hajlandó engedélyezni a szobor elszállítását.
Az egykori Ady Endre Művelődési Ház telkének kérdésében kifejtette, hogy az új városvezetés már kész helyzet előtt találta magát 2019-ben, a tulajdonostól pedig csak aránytalanul nagy összegért vásárolhatták volna vissza a területet, amire az önkormányzatnak nem volt pénze. Hozzátette: a lehetőségekhez mérten megpróbálták elérni, hogy a telken minél nagyobb arányban létesüljön zöldfelület, de azon nem fognak tudni változtatni, hogy lakóingatlanok épüljenek a területre.
Kitért arra is, hogy a Váci út és a Zsilip utca találkozásánál a kormányhivatal vizsgálja, hogy milyen forrásból származhatnak a levegőben időről időre terjengő kellemetlen szagok, és hogy emberi egészségre ártalmas szennyezésről van-e szó.
Az Irányi Dániel utca esetleges forgalomcsillapításával kapcsolatban az alpolgármester kiemelte: az egy főváros által hivatalosan kijelölt elkerülő út, illetve a területen működnek olyan vállalatok, ahová rendszeresen kamionok és teherautók érkeznek. Ennek ellenére a budapesti önkormányzattal közösen megpróbálnak megoldást találni a kérdésre.
A Flotilla utcába igényelt fekvőrendőr kapcsán Czigler László társadalmi egyeztetést javasolt a lakók számára, mivel meglátása szerint ez az egyik legmegosztóbb forgalomszabályozó eszköz, a kihelyezéséhez ezért minél szélesebb körű támogatás kell.
Arra a kérdésre, hogy miért nincs gyalogos átkelőhely az Újpest-központi aluljáró feletti kereszteződésben, Czigler László úgy válaszolt, hogy a zebra mellé lámpás csomópontot is ki kellene alakítani. Ezt a jelenlegi szabályozás szerint csak járdaszigetes megoldással lehetne kivitelezni, amihez viszont meg kellene szüntetni az adott utak valamelyik forgalmi sávját az érintett szakaszon. Kiemelte, hogy ebben a helyzetben az önkormányzat egyébként csak kezdeményezheti az átalakítást, mert budapesti fenntartású útszakaszról van szó, amellyel kapcsolatban csak a főváros hozhat döntést.
Az alpolgármester cáfolta azt a felvetést, miszerint az önkormányzat megszüntette volna az egyenruhások anyagi jutalmazását. Mindössze arról van szó, hogy ennek módja, a rendőri vezetőkkel történt egyeztetés után, az ő javaslataikat figyelembe véve, átalakult. Az Év Rendőre és az Év Tűzoltója díjak nettó 500-500 ezer forintos, az egyéb kategóriák nettó 200 ezer forintos juttatással járnak. Az új jutalmazási rendszer szerint díjazott egyenruhásokról alábbi cikkünkben számoltunk be:
Fontos közbiztonsági kérés volt a térfigyelő kamerák rendszerének esetleges bővítéséről szóló felvetés. Czigler ezzel kapcsolatban elmondta: 2021-ben 15 darab új kamerát szereltek fel a kerületben, a városháza körül pedig 21 kamerát cseréltek le és javítottak ki. Azonban a térfigyelőrendszer elérte a jelenlegi szerverkapacitás felső határát, így jövőre ennek a bővítése lesz a legfőbb feladat. Jövőre emellett egy tucat kamerát és átjátszót kicserélnek, új eszközök kihelyezésére majd csak 2023-tól lesz lehetőség.
Várólisták és megbecsülés
Kanász-Nagy Máté népjóléti alpolgármester az Újpesti Szakorvosi Rendelőintézet várólistáival kapcsolatban elmondta, hogy az országos adatokat újpesti viszonylatokra vetítjük, akkor azt látjuk, hogy a kerületben 500 fő vár műtétekre. Kiemelte, hogy a pandémiás helyzet ellenére a várakozási idők nem nőttek az önkormányzati hatáskörébe tartozó egészségügyi ellátásban, sőt több területen javult az arány az eddigi viszonyokhoz képest.
Erről bővebben alábbi összeállításunkban olvashatnak:
Szóba került még az újpesti oltástámogatási rendszer is, amellyel kapcsolatban Kanász-Nagy Máté elmondta: 2020 novembere óta 287 család 325 gyermekét sikerült támogatni a program keretében.
Az oltástámogatásról korábbi cikkünkben olvasható bővebb információ:
Az Újpest Plusz Megbecsülés támogatási rendszerével kapcsolatban az alpolgármester kifejtette: azt a koronavírus-helyzet nehézségei és az önkormányzatokat ért anyagi megszorítások miatt kellett felfüggeszteni, de idén az önkormányzat gondoskodott róla, hogy a rendkívüli év végi támogatás keretében 15 ezer forinttal tudja támogatni a rászoruló újpesti nyugdíjasokat.
Testületi döntések
A közmeghallgatást követően megkezdődött a képviselő-testület rendes ülése.
A városatyák többek között döntöttek arról, hogy a jövőben a közterület-használati kérelmeket ezentúl a tervezett közterület-használat előtt legalább 15 nappal kell benyújtani az önkormányzathoz.
Szigorodott az önkormányzati lakások bérbeadásának feltételrendszere is. A változtatás célja, hogy a jövőben az újpestiek igényei elsőbbséget élvezzenek. Kanász-Nagy Máté alpolgármester ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ezentúl a személyi igénylők köre szűkülni fog, és csak az adhat be igényt, aki legalább két éve az önkormányzat közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik.
Emellett a kérelmezőknek és a pályázóknak a jövőben dokumentumokkal kell igazolniuk a valós jövedelmi helyzetüket és szociális rászorultságukat.
Döntés született arról is, hogy a 40. számú felnőtt háziorvosi körzet (Pozsonyi utca 23.) ellátási kötelezettségét a 9-MED Orvosi és Szolgáltató Kft.-től 2022. május 1-jétől az Újpesti Egészségügyi Szolgáltató Nonprofit Kft. veszi át.
Az ülésen Rádi Attila fideszes képviselő jelezte, hogy szerinte úgy kellene átalakítani a faültetések menetét, hogy a kerület közterületein lehetőleg minél rövidebb ideig legyenek jelen a fedetlen ültetőgödrök, mert ezek balesetveszélyes helyzeteket eredményezhetnek.
(Fotók: Németh Péter)